Panoráma fotó készítése

 

Amit tudni érdemes a panoráma fotó készítésről.

Ezért máshol súlyos 10000reket hagynál ott.

 

Panoráma fotó készítése technikai alapok

Röviden, ha valamit nagyon részletesen szeretnénk bemutatni, aminél az apróbb részletek is fontosak, vagy ha valami túl nagy ahhoz, hogy részletesen tudjuk bemutatni egy fotó segítségével.

A szakzsargon, kalsszikusan csak azokat a fotókat nevezi panoráma fotóknak, amik síkban vannak eltolva. Vertikálisan vagy horizontálisan. Az oldalarány megadásával 3:1 vagy a látószög megadásával címkézi őket (360 fok).

Ahogy azt a definíciónál olvashattuk, ahhoz hogy panoráma fotóról tudjunk beszélni egy fotó nem elég. Legalább kettő kell hozzá, de inkább több. Ebben az első részben arról lesz, hogyan is készítsük el ezt a több képből álló sorozatot.

1. Kompozíció

Mint minden fotózási formánál itt is fontos a helyes kompozíció. Ami viszont elengedhetetlen, hogy az eszünkben tartsunk a horizont, vagy a függőlegesek egyenesen tartása.
Nem térek ki bőven a kompozíciós szabályokra, mert arról könyvet lehetne írni. „Írtak is sokan.” A lényeg, hogy a fő témánk, ami az első példa esetében a tengerpart és a domb lejtésének találkozás.
Előre el kell képzelnünk, hogyan fog össze illeszkedni a fotó mielőtt még egy gombnyomást is tennénk. El kell döntenünk, hogy a fő témát melyik harmadba helyezzük ezzel is még jobban irányítva a néző tekintetét.
Elsősorban alsó vagy felső harmadra kell, hogy gondoljunk. Végig gondolva, mekkora előteret adva a képnek. Ha az alsó harmadra tesszük a fősíkunk, akkor nagyobb eget hagyunk, ez egy felhős napon izgalmas lehet. Viszont egy felhőtlen napos időben csak feleslegesen üres teret eredményezne. Miután kitaláltuk, hogy az alsó vagy felső harmadolót használjuk, térjünk rá az oldalakra. Jobb vagy bal harmadolóra szeretnénk, ha az épület vagy a dombok ívei essenek. Nos, ezt a helyszín és a pillanat adja. Nincs konkrét recept arra, hogy melyik oldalt kell választani. Egyetlen kérdés van, csak amit feltehetsz magadnak. Merre néz a téma? Ha jobbra néz, akkor a bal harmadolóba kerül, ha balra, akkor a jobba. Ezzel nem is bonyolítanám tovább a kompozíciót, inkább menjünk tovább a szintezésre.

3. Helyes expozíció beállítása

Ahhoz, hogy a panoráma fotónkon egyenletesek legyenek a fényviszonyok, mindenképpen manuálisan kell beállítanunk az értékeket.
Honnan tudjuk meg ezeket?
Mivel legtöbb panoráma fotót közepes blende nyitás mellett fotózzuk f8 és f16 között így a blende adott. Az ISO mivel állványról fotózunk, megint a legalacsonyabb lehet. Így maradt a záridő, amit helyesen kell beállítani. Ehhez a következő technikát tudom javasolni. Állítsd a géped rekesz előválasztásra. Add meg neki a kívánt rekeszt. Majd fordítsd a fényképezőgépet a kezdőpontra és nézd meg milyen értéket ad záridőre a gép. Ezt jegyezd meg! Forgasd a fényképezőgépet a végig a fotózandó tartományon és nézd meg hogy mennyire tér el a zársebesség a legsötétebb és legvilágosabb terület között.  Számold ki hány lépés van a két érték között és a középső értéket állítsd be a fényképezőgépen. Hogy értetőbb legyen egy gyors példa. A kezdeti részed egy fényesebb pont ezért a gép 1/500 –ot ad rá viszont a legsötétebb részre 1/125-ot ad. Így el kell számolni. 1/125, 1/250, 1/500 ad. Ezért beállítom a gépet 1/250 re és azzal fotózom végig a sorozatot. Ezzel a technikával nagyon sok bebukott és kiégett résztől kíméled meg magad.

2. Szintezés

Ahogy az előző lépésben írtam a horizont nagyon fontos, egy normál képet is tönkre tud tenni egy enyhe nem oda illő dőlés, hát még egy 9 képből álló sorozatot, ami folyamatosan dől.
Ezért fontos, hogy az állványunk és a rajta szereplő fényképezőgép a lehető legjobban vízszintben vagy függőben legyen. Természetesen ezt utómunkánál tudjuk korrigálni, csak az esetleg olyan vágást eredményezhet, ami ront a kép összhatásán.
Hogyan szintezzük ki az állványunkat tökéletesen?
Mindig a legvastagabb részén támaszkodjon az állvány. A legtöbb állványon van szintező buborék, ezt kell a kis kör közepére beállítanunk. Ezután az állványfejen lévő szintező buborékokkal állítsuk vízszintesbe vagy függőlegesbe a fényképezőgépet. Attól függően, lentről felfelé vagy fentről lefelé szeretnénk készíteni a panoráma fotónkat.
A szintezéshez használhatunk egy külső szintező kockát. Amit a fényképezőgép vakupapucsába helyezve mindig látunk.

4. Fehéregyensúly

A másik tényező, ami nagyon eltudja torzítani a felvétel színeit, ha automata fehéregyensúlyban fotózzuk végig a sorozatot. Az egyetlen megoldás, tehát ha itt is manuálisan állítjuk be az értéket az adott fényviszonyoknak. Esetleg megoldás lehet, ha egy fix kelvin számon fotózzuk végig a sorozatot és később egy középszürke vagy fehér lappal készített fotóról vesszük át a helyes fehéregyensúly beállításokat.

5. Fókusz

Ebben az esetben is manuálisan fogunk dolgozni. Annyi könnyebbséggel, hogy az első fokuszálást automatán tesszük meg. A folyamat a következő. Beállítjuk a gépet a megfelelő pozícióban, majd félig lenyomva az exponáló gombot beállítjuk a főtémánkra az élességet. Ez után az objektíven vagy a gépvázon át állítjuk fókusz beállítást manuálisra. Ezzel elkerülve azt, hogy a sorozat többi részénél változzon a fókuszban lévő tárgy síkja.

6. Fotózás

Miután mindent beállítottunk manuálisra, a gépet elforgatjuk a kezdő állásba, majd elkészítjük az első felvételt. Elfogatjuk a gépet az állványfejjel úgy, hogy az előző képkivágásnak a legalább 40% még benne legyen. Ezzel segítve a feldolgozó programot a képek összefűzésnél. Ezzel a technikával forgatjuk, a fényképezőgépet addig ameddig el nem készülünk a kívánt tér lefotózásával. Hasznos tipp: Ha sötétebb van már és a záridőnk eléggé alacsony, akkor állítsuk a gépet önkioldóba, módba ezzel elkerülve az esetleges mozdulásokat a gomblenyomás következtében. Erre lehet egy segédeszköz, egy távkioldó.

7. A feldolgozás

A kész felvételeket felmásoljuk a számítógépünkre, és betöltjük őket vagy a lighroomba vagy a photoshopba. Azért ezt a két példát írom, mert ezeket használom nap mint nap és ritkán hibáznak. Komoly fejlesztő csapat áll mögöttük és az esetek 98%-ban meg oldják a feladatukat. Van egy cikkem ami specifikusan a képek összeillesztéséről szól katt ide ha jobban foglalkoztat a téma.
Rövidebben annyit a folyamatról, hogy lighroomban és photoshopban is külön opciók vannak a panoráma fotók összefűzésére. Itt most a lithroom cc-t fogom bemutatni.

Következő oldalon megtalálod milyen eszközök nélközhetetlenek a tökéletes panoráma fotó készítéséhez.